czwartek, 15 maja 2014

Tort z kremem chalwowym

Poszukiwałam prostego do zrobienia kremu do tortu. Wcześniej robiłam zawsze krem budyniowy, ale jakoś nie zawsze chciał ze mną współpracować. Szukałam czegoś innego i trafiłam..., chociaż podejrzewam, że przynajmniej na razie muszę z niego zrezygnować, dla mojego atopowego synka. Przyjdzie pewnie czas na inne wynalazki. Ale na razie pochwalę się moim tortem z kremem chałwowym.




Składniki
na tortownicę o średnicy 21cm

Biszkopt:
  • 4-5 jajek w zależności od wielkości
  • szklanka mąki pszennej
  • 3/4 szklanki cukru
Krem:
  • chałwa (ja użyłam waniliowej) ok 100 g
  • masło ok 100 g
  • łyżka alkoholu (rum, brandy, ew czysta wódka)
Poza tym:
  • dżem, powidła do przełożenia (najlepiej kwaskowe, ja używam porzeczkowych, agrestowe)
  • owoce i dodatki do ozdoby
  • do nasączenia: ok. 1/2 szklanki herbaty (słodzonej ;) ) z odrobiną alkoholu
Sposób wykonania
Oddzielamy żółtka od białek i białka dokładnie ubijamy. I to jest słowo kluczowe. Biszkopt wymaga sztywnej, dobrze ubitej piany. Dodajemy pod koniec ubijania cukier. Kiedy piana jest sztywna, dodajemy żółtka, mieszamy. Na koniec wsypujemy mąkę, mieszamy. Wykładamy na blachę wysmarowaną tłuszczem i posypaną tartą bułką. Pieczemy w temperaturze ok 180 stopni C ok 45 minut. Po wystudzeniu ciasta przygotowujemy krem. Miksujemy chałwę i miękkie masło, dodając pod koniec alkohol. Przekrawamy biszkopt na pół, nasączamy obie części, smarujemy dolną dżemem i nakładamy 3/4 kremu. Przykrywamy całość pozostałą częścią i smarujemy wierzch i boki tortu pozostałą częścią kremu. Dekorujemy owocami i pozostałymi dodatkami.

Uwagi:
  1. Przypomniałam przepis na podstawowy biszkopt, a uwagi o jego pieczeniu nie straciły na swojej wartości ;)
  2. Jeśli krem wydaje się za gęsty możemy dodać odrobinę masła. Podobnie jeśli krem jest dla nas za rzadki możemy dodać zawsze trochę chałwy.
  3. Podałam, że przekrawamy tort jednokrotnie. Ale oczywiście możemy podzielić go na 3 płaskie części. Dobrze jednak wtedy zwiększyć ilość kremu. Ważne, by zachować proporcje. Myślę, że krem z ok 150 gram chałwy wystarczy na przełożenie i nawet bardziej ozdobne wykończenie tortu niż moje.
  4. Owoce do dekoracji dowolne, może jedynie warto pomyśleć o tych bardziej kwaskowych. Przecież słodyczy mamy w torcie, aż nadto.
  5. Staram się nie używać sztucznych ozdób do torów, ze sztucznymi barwnikami itp. Używam więc tych na bazie czekolady. Pierwsze po prostu kupiłam, takie foremeczki czekoladowe, ostatnio zrobiłam sama. Hmmm..., może o tym kiedyś też napiszę. Jak myślicie przyda się?
                                                                                             Smacznego!!!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że zechciałeś być moim gościem. Proszę zostaw po sobie ślad.
Thank you you want to be my guest. Please post a comment.