sobota, 31 stycznia 2015

Domowy majonez / Homemade mayonnaise

Ostatnio mam często ochotę na różne domowe sałatki, a jak sałatki, to przydałby się dobry majonez. Najlepszy to oczywiście domowy, a zrobić go jest całkiem łatwo. No dobra, z mikserem, bo ręczne ubijanie (a ubijałam, ubijałam...) to jednak wymaga odrobiny wysiłku. Ale warto, niepowtarzalny smak, a skład... no to sami poczytajcie sobie etykiety tych sklepowych i wszystko będzie jasne.



Składniki (na ok 1 litr majonezu)
  • 2 żółtka jajka
  • 2 łyżki musztardy (ja używam stołowej, delikatesowej, sarepskiej)
  • ok 450 ml oleju
  • do smaku: sól, cukier, jeśli ktoś lubi, pieprz, sok z cytryny
Sposób przygotowania:
Ubijamy na dużych obrotach żółtka z musztardą, dodając niewielkimi porcjami olej (można nalewać cienką strużką lub łyżką). Po wykorzystaniu całej porcji oleju dodajemy do smaku, jeśli trzeba, sól i pieprz, sok z cytryny.


Uwagi
  1. Dodawanie oleju niewielkimi porcjami jest kluczową sprawą, aby majonez nam się nie "zwarzył". Oczywiście nie musimy wyrzucać tej "zwarzonej" masy. Można zacząć robienie majonezu od początku, dodając stopniowo "nieudaną" masę, a powstanie nam całkiem idealny majonez.
  2. Instrukcja dołączona do mojego robota zawiera też przepis na majonez, w którym bazą są żółtka i sok z cytryny. Wypróbowałam, ale jest on zdecydowanie bardziej kwaśny i wolę ten na bazie "musztardowej". Jednak połączenie musztardy i soku z cytryny jako bazy dla majonezu, zwłaszcza dla łagodnych smaków musztardy jest całkiem ciekawe.
  3. Podałam, że majonez można doprawić do smaku tuż przed końcem ubijania. Ja jednak zazwyczaj zostawiam smak bez zmian, przyprawiając raczej sałatkę. Ale to już rzecz gustu.

Jestem ciekawa, czy u Was też tak robicie majonez. A może macie jeszcze inny patent? Życzę smacznego i pozdrawiam


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję, że zechciałeś być moim gościem. Proszę zostaw po sobie ślad.
Thank you you want to be my guest. Please post a comment.